|
DSpace of Korolenko Poltava National Pedagogical University >
Наукові видання >
Філософські обрії >
2023(46) >
Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/21400
|
Назва: | Перформанс «філософської антропології» Г. Плеснера: ексцентрична позиціональність і теорія персонального усуспільнення |
Автори: | Шалашенко, Г.І. |
Ключові слова: | ексцентрична позиціональність самість самореференція персональне (особистісне) усуспільнення соціальність |
Дата публікації: | 2023 |
Короткий огляд (реферат): | Сформульований Г. Плеснером принцип ексцентричної позиціональності передбачає, що життєвий цикл ексцентрично позиціонованої живої істоти побудований на розриві між відцентруванням стосункової форми у світ (назовні) і зворотнім доцентруванням її у центральну організаційну форму живого тіла: світ поділено на самість і довкілля. Проте методологічно вагомим і плідним донині є не ця характеристика ексцентричної позиціональності (яка, до того ж, ріднить її з центричною позиціональністю живої істоти «тварина») і навіть не та обставина, що її довкілля має бути виготовлене штучно, як результат освоєння-відкривання світу. Найбільшу питому вагу тут має та риса, що у самому своєму ексцентричному позиціонуванні така істота змушена бути спроможною до співмірності з центричними формами організації. Відтак відкривається безмежне поле перформативного статусу ексцентричної позиціональності, коли її носій, напружений безперервно мерехтливою зміною ролей («автор»↔«твір») власною відносинною амбівалентністю заповнює порожнечу штучної природи. Ця рефлексивна здатність самості відноситися вже й до самої себе як момент «абсолютної самореференції» уможливлює (проте не гарантує!) становлення персонального-відносинного, тобто суспільного життя. Соціальне, отже постає як життєвий феномен, – як найвищий прояв життя, а процес індивідуалізації та персоналізації (уособлення) життєвих проявів є водночас процесом усуспільнення. Helmut Plesner’s philosophical anthropology introduces not only the division of the world of the living being into self and environment, but also a superstructure over the zip distribution: eccentric positionality. This reflexive ability of the self to relate to itself allows the formation of personal-relative, i.e., social life.
The aim of the article is: to trace the possibilities of methodological renewal of sociotheoretical discourse, which opens for him the principle of eccentric positionality.
The study uses historical-comparative and logical-analytical methods. Research results. H. Plesner in the idea of eccentric positionality unfolds the perspective and possible practical consequences of the establishment of human openness in the world, not stopping at the danger of finally breaking the anthropological framework of his philosophy, dissolving it in the concept of personal socialization.
Conclusion. Plesner’s «social» is presented as a life phenomenon – it is the highest manifestation of life, and the process of personalization of life manifestations is a process of socialization. Taking the self beyond oneself in eccentric positionality is something more than separating oneself from the environment, opposing oneself to it and establishing an attitude towards it. In the course of establishing the relation to oneself, the self does not form it automatically – the positioning of eccentricity cannot be carried out directly – which enables a special space favorable for the «inter-self» existence of living |
Опис: | Шалашенко Г. І. Перформанс «філософської антропології» Г. Плеснера: ексцентрична позиціональність і теорія персонального усуспільнення. Філософські обрії : наук.-теорет. журн. / Ін-т філософії імені Г. С. Сково-роди HAH України, Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Київ; Пол-тава, 2023. Вип. 46. С. 17-28. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/21400 |
Розташовується у зібраннях: | 2023(46)
|
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.
|