|
DSpace of Korolenko Poltava National Pedagogical University >
Наукові видання >
Філософські обрії >
2015(33) >
Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/4770
|
Назва: | Проблема формування культурної компетентності особистості в контексті реформування вищої школи |
Автори: | Головіна, Н.І. |
Ключові слова: | соціалізація, інкультурація соціальна адекватність культурна компетентність |
Дата публікації: | 2015 |
Видавець: | Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка |
Короткий огляд (реферат): | У статті автор ставить проблеми формування культурної компетентності студентів під кутом зору реалізації цілей реформування вищої освіти. Доводить, що в освітніх закладах сьогодні необхідно говорити не тільки про вдосконалення процесу соціалізації, здатної формувати освічених людей, а й про створення повноцінного процесу інкультурації, спрямованої на формування культурно компетентних людей. Визначає параметри культурної компетентності як системи основних ціннісно-смислових і нормативно-регулятивних установок культури, критеріїв оцінок і принципів добору соціально прийнятних форм і способів здійснення діяльності, прийнятих у суспільстві. In the article the author raises the problem of forming the cultural competence of students in terms of the goals of higher education reform. It proves that in educational institutions today need to face not only improving the socialization process of inculturation, aimed at establishing a cultural competent people.
Socialization involves students in educating them with the basic principles of the social interaction, social division of labor, social and functional roles of man and the ways of its entry into the social practice. It is carried out by means of inculturation as an introduction to students in basic values and meanings, and regulatory and regulatory systems of culture, criteria for evaluation and selection principles of socially acceptable forms and methods of implementation of activities undertaken in the community.
These issues are somehow included in the system of knowledge about any field or specialized people’s daily activities. However, in the areas of knowledge of philosophical, social, humanitarian and artistic profile are the basis of the content of the relevant disciplines, primarily working on the formation of cultural competence of the individual. This involves a complex phenomenon: competence in relation to the institutional norms of the social organization; competence in relation to the conventional rules of social and cultural regulation; competence in relation to the short-term, but samples topical social prestige; competence expressed in the level of completeness and freedom of ownership different languages of social communication.
Educational content and features of cultural competence must comply sociocultural type of society and simulate a person, more or less for this type of modal. One of the biggest challenges of the education system is an adequate understanding of the essential characteristics and typological features of the cultural value system, which really dominates the society and should be implemented in social practice. The problem of national education is to determine what kind of cultural competence is needed now and to future generations of Ukrainians, a sociocultural type of society with the appropriate parameters of social solidarity and personal identity, it should provide. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/4770 |
Розташовується у зібраннях: | 2015(33)
|
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.
|